top of page

Realita RC vysílače

Aktualizováno: 4. 12. 2021

Vloni jsem skoro nelétal. Ne, že bych si nemohl udělat čas, ale čím více jsem se snažil, tím hůř to šlo.



Na podzim se už sice létat moc nedalo, tak jsem po několika měsících zase sedl k simulátoru. Chtěl jsem si zalétnout nějakou jednoduchou trať v FPV. Výsledek byl, že jsem byl víc nasraný, než jsem si zalítal. Koptéra hopsala do všech stran, plynem takřka nešlo udržet stabilní výšku letu. Nejhorší to bylo při průletech brankami. Jak koptéra poskakovala, tak při průletech brankami velmi o ně často zavadila a následovala havárie. Takže proletět tři kola jednoduché tratě byla spíš náhoda. Pořád jsem ale viděl chybu u sebe. Po nějaké době stoupla míra nasranosti tak vysoko, že jsem se rozhodl překalibrovat páky na vysílačce a následovně i v simulátoru. Přitom jsem zjistil, že mi nedrží středy a deadband bylo potřeba nastavit na 10. To mi už začalo být divné, tak jsem sledoval průběh změny hodnot v závislosti na pohybu páky vysílače. A najednou se mi rozjasnilo - gimbaly v prdeli. Hodnoty se při změně výchylky sice měnily, ale různě poskakovaly a nedržely hodnotu!


Po tomto zásadním zjištění jsem musel skoro měsíc čekat, než na Rcstudiu budou nové gimbaly skladem. A vzal jsem rovnou ty nejlepší možné - hallové gimbaly M9 pro Taranis.



Jak přišly, tak jsem je zamontoval, nastavil si mnohem větší tvrdost pružin, než bylo možné na původních, nastavení mého módu 2 bylo triviální. Pak následovala kalibrace a otestování na simulátoru. Následoval WOW efekt a nasranost na vlastní pitomost, protože kdybych tohle udělal již před dvěmi lety, ušetřil bych si hromadu starostí a nervů.


A tak jsem se začal učit znovu létat. Tentokrát byl křivka učení strmá a netrvalo dlouho a už dokážu LOS koptéru prohánět na plný plyn. A teď to ještě provést mimo simulátor...


Poznámka na závěr.

Taranis jsem kupoval již použitý v roce 2015, rok výroby 2013. Takže se není čemu divit, že odešly potenciometry v gimbalech. Po těch desítkách, spíše stovkách hodin u simulátoru jsem je zhuntoval víc jak za 10 let normálního lítání. Také jsem se podíval po internetu na hodnocení gimbalů v Taranisu. Zjištění, že je jejich další provozovatelé hodnotí jako nevalné mne jen utvrdilo ve správnosti mého rozhodnutí.


Doplnění listopad 2021.

Při nastavování nového modelu mi zapadlo potvrzovací tlačítko. Tak jsem zase znovu celý vysílač rozebral, abych se dostal k tlačítkům. Byl jsem nemile překvapen primitivitou konstrukce tlačítek, kdy jsou všechny tři vystříknuty ve formě jako jeden kus, který zároveň funguje jako vratná pružina. Tlačítka jsem vydělal a venku slepil. Uvidíme, jak dlouho tato oprava vydrží, protože plasty věkem křehnou a předpokládám, že se nějaké tlačítko zase ulomí. A až se to stane, tak možná opustím Taranis a pořídím si mechanicky lepší (alespoň se mi to pohledově a podle recenzí zdá) Horus.

bottom of page