top of page

LOS koptéra 2021 - opakovaný zálet

Aktualizováno: 16. 9. 2022

Konečně se počasí umoudřilo a mohl jsem zopakovat zálet, tentokrát s novými vrtulemi.


Po příjezdu na letiště panovaly optimální podmínky. Vrtule byly nasazeny, akumulátory dobity, nastavení FC zkontrolováno. Vzhůru do vzduchu. Při prvním letu jsem zaznamenal vibrace, které s předchozími vrtulemi nebyly. Stačilo zapnout vypnutý low pass gyro filtr a zkusit nastavení s posunutým sliderem na 2. K mému překvapení tímto nastavením vibrace zmizely.


Potom jsem se pustil do PIDs. Po letu byly motory teplé a nechtěl jsem je víc trápit, takže D složky jsem ponechal na stejných hodnotách. Potom jsem přidával P složku, až jsem se dostal na hodnoty, kdy byly slyšitelné vibrace při letu na plný plyn, potom o jednu hodnotu slideru snížit. Nakonec jsem pořádně přidal na Feed Forward, kde jsem se zastavil až na hodnotách kolem 130. Vyzkoušel jsem přidat Throttle boost až na 25, zde nebylo zlepšení nijak razantní - zjevně jsem se dostal na limity motorů. Při létání ale byla koptéra pořád taková tuhá. Ke zlepšení stačilo snížit hodnoty I k 50. To už zrušilo možnost nastavování slidery.


Letový projev s novými vrtulemi potvrdil předpoklady. Vyšší účinnost (delší letový čas), lepší zrychlení a významné zlepšení chování v zatáčkách.


Závěrem:

Takhle dobře létající koptéru jsem ještě neměl a přitom jsem už narazil na limity motorů. Ty jsou po těch letech tak domlácené, že produkují velké množství vibrací a navíc je to první generace koptérových motorů, které byly méně výkonné. Pokud zatoužím po ještě lépe létající koptéře, budu muset vyměnit i motory. A asi taky baterky, mají už tři roky a se starými vrtulemi bylo poznat, že vydrží asi o čtvrtinu kratší dobu (poznal jsem to podle nastavení stopek na vysílačce, s novými vrtulemi se letový čas vrátil na původní hodnoty).


A úplně nakonec:

Po několika letech jsem nabyl tolik sebevědomí, že jsem začal zkoušet, co koptéra vlastně zvládne. A zvládne cokoliv. Jediné ji zastaví v letu - a to náraz na betonou přistávací dráhu letiště. A opět pilotní chyba. Nebyl jsem s koptérou dostatečně daleko od sebe. Udělal jsem přemet a po srovnání jsem chtěl zastavit pád, tak jsem přidával plyn. A to, že jsem vyrovnal "vzhůru nohama" mi došlo až pozdě. A tak jsem koptéru zaparkoval pod skoro plným plynem asi metr ode mně do zemně...



Škody byly překvapivě malé - vytrhly se mi motory ze málo zašroubovaných šroubu (chycení na ca. 2-3 závity je málo) a ohnul jsem baterku, kterou vyhodil. Motory bylo potom po bližší inspekci odsouzené k likvidaci, protože ty co se nevytrhly, dostaly parádní ránu. A překvapivě přežily 3 ze 4 vrtulí.


bottom of page