top of page

Létání LOS: realita a simulátor

Aktualizováno: 6. 4. 2021

Létání v přímé viditelnosti patří k pravěku koptér. V současnosti je to naprosto okrajová disciplína krčící se mimo současný trend závodních, freestyle a long range FPV koptér na straně jedné, a profesionálních koptér na straně druhé.

LOS a FPV jsou svébytné disciplíny s určitým přesahem. Zajímavé je také, že pilot se zkušenostmi LOS je schopen se poměrně snadno adaptovat na FPV, opačný přechod tak snadný není.



Létání s koptérami v přímé viditelnosti je poměrně náročné již kvůli obtížnému čtení orientace koptéry (když jsem od modelářů létajících s vrtulníky slyšel o podobném tématu s vrtulníky, tak jsem se usmíval). Naprostá většina mých pádů a havárií souvisí se ztrátou orientace.


Po zimním tréninku v simulátoru Liftoff se počasí umoudřilo a tak jsem vytáhl čerstvě opravenou koptéru a vyjel na letiště. Až se mi po třetí baterce přestaly klepat ruce (ano - zima byla dlouhá), tak čtvrtá a poslední baterka byla zúročením hodin u simulátoru. A zjištěním, že letové vlastnosti se s realitou shodují tak na 95%. Navíc ve skutečném světě mám mnohem lepší prostorové vnímání než ve virtuální realitě simulátoru. Takže se mi potvrdilo, že v simulátoru lze pohodlně trénovat LOS létání a i ladit rates. Ty ispirované Quadmovrem v realitě fungují možná ještě lépe než v simulátoru.


A nejdůležitější na létání LOS je čtení koptéry. Čím více drtím simulátor, tím méně se snažím číst orientaci koptéry v prostoru, ale začíná mi stačit jen čtení pohybu. Měl jsem podezření, že to tak asi bude, uvidím po odlétání pár dalších desítkek a stovek hodin.












bottom of page