top of page

Final N.V.5: prototypy

Aktualizováno: 16. 9. 2022

Pátá verze samokřídla s negativním šípem.


Od prvního pokusu, který měl jen prověřit vlastnosti křídla s negativním šípem, a svými letovými vlastnostmi naprosto překonal veškerá očekávání, už uběhlo několik let.



První pokus jsem dvakrát přestavěl - nejprve jsem prodloužil čumák (verze 2) a potom přidal řiditelnou směrovku kvůli "adverse yaw" (verze 3). Potom jsem koupil 3D tiskárnu a pojal ambiciózní plán další verzi kompletně vymodelovat a vytisknout. Po mnoha a mnoha pokusech jsem od tohoto závěru upustil, protože poměr náročnosti vytvoření 3D tisknutelného modelu a zvažovaného účelu nebyl výhodný.



3D tisk jsem využil pro tisk žeber křídla a na celou konstrukci použil XPS desky určené jako izolace pod plovoucí podlahy tloušťky 5mm. Z předchozích staveb jsem měl potvrzeno, že takový potah křídla je samonosný, a tak jako "nosník" křídla byl použit hranolek 5x5 mm, který vlastně jen spojuje žebra do jednoho celku. Trup opět z XPS desek se zesílením z balsy a motorová přepážka z překližky.



Odhadovaná hmotnost ca. 600g s baterií 3S 1550mAh.

První vážení proběhlo po přilepení křídla ke trupu s uspokojivým výsledkem 383g, baterie váží 138g. K modelu je třeba doplnit už jen horní část trupu s krytem baterie a směrovka. K zatím naváženým 521g přibyde už jen kousek XPS, takže předpokládaný odhad hmotnosti bude dosažitelný.



Předpokládané letové parametry s motorem 2822-1800kv a vrtulí APC 7x4 dle výpočtu ecalc.ch:


Max. příkon: 205 W

Statický tah: 919 g

Výkon-hmotnost: 404 W/kg

Tah-hmotnost: 1,67 : 1

Zatížení křídel: 30 g/dm2

Odhad pádové rychlosti: 26 km/h

Odhad rychlosti ve vodorovném letu: 82 km/h

Odhad stoupavosti: 11,2 m/s

Kombinovaná doba letu: 8,6 min



bottom of page